Värt att veta om choklad

Det finns både för- och nackdelar med de små kakaobönorna. Här reder vi ut några av de senaste forskningsrönen.

Av Helen Sandstrom

PLUS

Hudskydd
Forskare vid Heinrich-Heine-Universität i Düsseldorf lät utsätta choklad­ätare för UV-ljus och fann att de efter sex veckor hade 15 procent mindre hudrodnad än de som inte åt choklad. ”Vi tror att ämnena i choklad fungerar som UV-filter”, säger ledaren för studien, professor Wilhelm Stahl. Efter tolv veckor var chokladätarnas hud 16 procent ”tätare”, 13 procent fuktigare och 42 procent mindre fjällig. ”Det kan bero på att choklad förbättrar blodcirkulationen och näringstillförseln”, säger han. Orolig för akne? Det verkar inte finnas någon anledning till det. Forskare vid University of Newcastle i New South Wales fann inget i materialet som tydde på att choklad ger finnar.

Bra blodflöde
Doktor Norman Hollenberg vid Harvard Medical School säger att bland cunaindianerna i Panama, som dricker uppemot 40 koppar choklad i veckan, drabbas färre än tio procent av stroke, hjärtsjukdom, cancer eller diabetes. ”Epikatechinet i kakao ökar halten av kväveoxid som vidgar blodkärlen och förbättrar blodflödet”, säger han. Norman Hollenberg menar att detta är så viktigt att epikatechin borde ses som en viktig del av kosten och klassas som ett vitamin.

Trötthetslindring
Efter att ha ätit 45 gram mörk choklad varje dag under åtta veckor var patienter som led av kroniskt trötthetssyndrom mindre trötta än då de fick placebo. Forskarna, verksamma vid Hull and East Yorkshire Hospitals NHS Trusts, tror att choklad stimulerar de neurotransmittorer som reglerar sömn och sinnesstämning.

Boosterdos
En privatfinansierad studie av hjärnavbildning hos friska kvinnor vid brittiska University of Nottingham visade att flavonolrik kakao ökade blodflödet till hjärnan under två till tre timmar. Forskarna tror att kakao kan vara bra för äldre som lider av demens och Alzheimers sjukdom.

Cancerkoll
I en privatfinansierad studie fann forskare vid Georgetown University att bröstcancerceller slutade att dela sig när de behandlades med flavonoler från choklad. Professor Robert Dickson, som ledde studien, säger att upptäckten kanske kan gälla även and­ra typer av cancer.

MINUS

Humörförstörare
De som tröstäter omåttliga mängder choklad riskerar att bli ännu mer nedstämda, säger professor Gordon Parker vid Black Dog Institute vid Prince of Wales Hospital i Sydney. Han fann att tröstätare är ute efter en opioid effekt som ska göra dem på bättre humör, men chokladkicken är kortvarig och kan göra att man mår ännu sämre efteråt. ”Chokladen verkar på samma neurologiska system som serotonin. Men man skulle bli tvungen att äta en billast för att få samma effekt som av ett enda antidepressivt piller.”

Bitter smak
Konfektyrtillverkare avlägsnar nyttiga flavonoler som exempelvis epikatechiner därför att de har en bitter smak. ”När man kommer upp i över 80 procents kakaoinnehåll är smaken mycket bitter, en del tycker nästan att chokladen smakar illa”, säger professor Mary Engler vid University of Cal­­ifornia i San Francisco. ”Välj hellre mörk choklad än mjölkchoklad och välj choklad som innehåller mer än 60 procent kakao för hälsovinsterna.”

Skörare ben
En studie vid Royal Perth Hospital av äldre kvinnor som åt choklad varje dag visade att de hade porösare benstomme än de som åt choklad mindre än en gång i veckan. Enligt ledaren för studien, Jonathan Hodgson, kan det bero på att oxalaterna i chokladen hejdar kroppens kalciumupptag samtidigt som sockret ökar kalciumutsöndringen.

Fettbomb
Nästan all choklad är energität och en relativt liten mängd ger en massa kalorier. 100 gram mjölkchoklad innehåller ungefär 500 till 550 kalorier. Cirka 50 procent av energin i chokladen kommer från fett. Men ungefär hälften av det mättade fettet är stearinsyra som höjer nivån av det ”goda” HDL-kolesterolet i blodet utan att öka det ”onda” LDL-kolesterolet. Det höga fettinnehållet i chokladen bidrar dessutom till att kontrollera frisättandet av glukos i blodet.
”Choklad är alltså inte helt fel för diabetiker”, säger Alan Barclay vid Diabetes Australia. ”De flesta choklad­sorters glykemiska index är så lågt som 45.”

Reader’s Digest, November 2008

<< Tillbaka

 
 
 
Annonsförsäljning | Om oss | Integritetspolicy | Trusted Brands | Pressmeddelanden